Malí přírodovědci v Hukvaldské oboře
V pátek 5. 4. prvňáčci vyměnili třídu za oboru na Hukvaldech. Děti z 1. A a 1. B se vydaly s lektorkami vzdělávacího centra EKOHUBERT na putování Hukvaldskou oborou. Hned v úvodu dostaly dvojice pracovní list s obrázky místních rostlin a živočichů a cestou označily všechny, které viděly. Vedle cesty si všimly i shozených dančích parohů a za nedalekým potokem zpozorovaly několik prohánějících se daňků. Po příchodu k amfiteátru si děti vyslechly zajímavosti o zvířatech žijících v oboře a prohlédly si např. mufloní rohy, kančí štětiny a mnoho dalšího. Zjistily, že parohy daňka jsem opravdu těžké, nebo se dozvěděly, co je to mrtvé dřevo a jak vypadá pryšec, že samice daňka je daňela. Potom si vyrobily sádrový odlitek zvířecí stopy, vybraly si např. medvěda, rysa, bažanta a další. Nejzábavnější aktivitou bylo pozorování hmyzu tzv. kelímkovou pozorovací lupou. Děti se pohybovaly po velké louce a na okraji lesa a hledaly hmyz, nebo drobné živočichy, které následně vložily do kelímku, opatřeného dvěma lupami. Hmyz pozorovaly a určovaly podle klíče jeho název. Nejvíce pozorovaným hmyzem byla ruměnice pospolná, mravenci, pavouci, žížaly. Větší živočichy děti pozorovaly klasickou lupou. Všichni se proměnili ve skupinu přírodovědců, nadšeně pobíhali s lupami v rukou a volaly na ostatní, jaké mají úlovky. Samozřejmě, že se děti chovaly velmi ohleduplně a jako správní ochránci přírody každého pozorovaného živočicha vždy vrátili zpět na místo, kde ho našli. Když jsme se dostali až k potoku, věřili jsme, že najdeme žáby, ale to se nepodařilo. Zpestřením byly pro děti i popadané a ztrouchnivělé kmeny stromů, ze kterých si udělaly přírodní prolézačky. Ale i tam byly stále ve střehu s lupou v pohotovosti. Nakonec děti dostaly dalekohled, kterým se dívaly na vzdálené stromy, na kterých byly zavěšeny obrázky známějších druhů ptáků a číslo. Díky přiblížení pomocí dalekohledu zjišťovaly číslo, které následně zapsaly do pracovního listu k obrázku ptáka, stejného, jako na stromě. Děti pracovaly ve dvojicích a šlo jim to skvěle, všechny úkol splnily. Poznaly brhlíka, pěnkavu i budníčka. Kluci a holky z 1. C zase zkoumali stromy. Děti ve dvojicích obdržely pracovní listy a prováděly průzkum v přilehlém lesoparku. Zjišťovaly, zda jsou všechny stromy stejně staré. Nacházely tak Mrňouse, Chňapku, Škrtiče, Mazla, Tlusťocha nebo Obra, kdy název je odvozen podle toho, jak se kmen obejme. Jestli stačí dlaň, jedna ruka, dvě ruce, nebo je k obejmutí potřeba dvou nebo více lidí. S radostí se všichni rozběhli po lesoparku, měřili a vyhledávali stromy tak, aby ani jeden druh nevynechali a mohli si jej do tabulky zaznamenat. Další činností bylo hledání osmi tabulí s básničkami umístěných na různých místech v parku. Úkolem dětí bylo básničky přečíst a vhodně doplnit chybějící slova, která si zapisovala. Zde se tak dozvěděly, že v lesoparku roste smrk, borovice, modřín, buk, dub, javor, bříza a lípa. Po vydatné svačince se pokračovalo v prozkoumávání jednotlivých stromů. Textilní průměrkou se měřil obvod stromů a naměřený údaj se rovněž zapisoval do pracovního listu. Neméně zajímavá byla frotáž kůry stromů a listů. List papíru se přiložil na kmen stromu nebo list a plochou stranou voskovky se po něm přejíždělo tak dlouho, dokud se povrch přírodniny pěkně neobtiskl. To ale nebylo všechno. Od paní lektorky žáci obdrželi asi centimetrová kolečka nařezaná z větví lísky, která jim potřela štětcem jarovou vodou. Pak všichni do koleček z čisté strany foukali a z druhé strany vylézali a různě se kroutili pěnoví hadi a housenky, což velice všechny bavilo. Na závěr si děti zbývající kolečka pokreslily a vyrobily si tak medaile a přívěsky, které si odvezly jako dárečky domů.
V průběhu programu se nikdo ani chvilku nenudil. Děti si z Hukvald odnesly mnoho zajímavých poznatků, zkušeností a zážitků. Cestou domů i v družině některé příjemným vyčerpáním usnuly. Těšíme se, že se do Hukvaldské obory vrátíme ve druhé třídě znovu.
Třídní učitelky Mgr. Zuzana Majdyšová, Mgr. Jana Kopečková, Mgr. Iveta Melicharová
Podívejte se na fotky: https://photos.app.goo.gl/xpw8VZvSBuqrfem5A