Školní poradenské pracoviště (ŠPP)
Školní poradenské pracoviště poskytuje poradenské a konzultační služby žákům, jejich zákonným zástupcům a pedagogům. K hlavním cílům patří rozšíření oblasti primární prevence a zkvalitnění péče o děti se speciálními vzdělávacími potřebami. Snaží se pomáhat jim při zvládání a řešení výchovných, vztahových a výukových potíží.
Rozdělení rolí, vytvoření časového prostoru na poskytované služby, zkvalitnění vzdělávání školních poradenských pracovníků, týmová práce a spolupráce se specializovanými poradenskými pracovišti ve školství, tj. pedagogicko-psychologickými poradnami/PPP/, speciálně pedagogickými centry/SPC a dále mimo školství s informačně-poradenskými středisky úřadů práce, vede k vytváření prostoru pro operativní poskytování kvalitnějších školních poradenských služeb.
Služby ŠPP poskytují:
Výchovný poradce - Ing. Viera Horváthová
Školní speciální pedagog - Mgr. Alena Urbanová
Školní metodik prevence - Mgr. Zuzana Majdyšová
Školní psycholog - Mgr. Eva Jarková
Pracovníci, kteří se podílejí na poradenských službách a vytvářejí konzultační tým:
- třídní učitelé
- učitel - metodik pro přípravu školního vzdělávacího programu
- učitelé vzdělávací oblasti Svět práce a učitelé výchov
Hlavní cíle Školního poradenského pracoviště:
- poradenská služba poskytovaná ve škole žákům, rodičům i pedagogům
- spolupráce s učiteli při vyhledávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami (SVP) a žáků mimořádně nadaných
- zkvalitnění péče o žáky se SVP, metodická pomoc a příprava podmínek pro úspěšnou integraci těchto žáků
- prevence sociálně-patologických jevů (závislosti, agresivita, šikana, rasismus, sexuální výchova...)
- vytvoření systému včasného odhalování problémových projevů chování ve škole
- omezení školní neúspěšnosti, průběžná a dlouhodobá péče o nadané žáky
- posílení průběžné a dlouhodobé péče o nadané žáky
- poskytování služeb kariérového poradenství a poskytování informací o možnostech uplatnění po ZŠ
- prohloubení spolupráce s ostatními poradenskými zařízeními
- ŠPP úzce spolupracuje s vedením školy, pedagogy a dalšími školskými poradenskými zařízeními (PPP, SPC)
Veškerá dokumentace pracovníků ŠPP je vedena v souladu s předpisy o ochraně osobních údajů.
Výchovný poradce:
Ing. Viera Horváthová
Email: horvathova@zssvetle.cz
Tel: 596 411 038
Konzultační hodiny: úterý 7.00-7.45, ostatní dny dle dohody
Výchovný poradce vykonává činnosti poradenské, informační a metodické. O těchto činnostech vede písemnou dokumentaci.
Poradenská činnost:
- kariérové poradenství a poradenská pomoc při rozhodování o další vzdělávací a profesním cestě žáků
- koordinace mezi hlavními oblastmi kariérového poradenství – kariérovým vzdělávání /Volba povolání/ a diagnosticko-poradenskými činnostmi zaměřenými k volbě povolání
- individuální šetření k volbě povolání, administrace, zpracování a interpretace zájmových dotazníků v rámci vlastní odborné kompetence a analýzy preferencí v oblasti volby povolání
- poradenství a metodická podpora učitelům
- zajišťování skupinových návštěv žáků školy v informačních poradenských střediscích a organizace exkurzí žáků 8. a 9. ročníků do vybraných průmyslových podniků
- včasná intervenci při aktuálních výchovných a vzdělávacích problémech u jednotlivých žáků
Metodická a informační činnost:
- metodická pomoc pedagogickým pracovníkům v otázkách kariérového rozhodování žáků
- metodicky usměrňuje a sjednocuje diagnostickou činnost třídních učitelů a poskytuje jim obsahovou a metodickou pomoc
- uskutečňuje vlastní diagnostickou činnost u žáků, kteří ji vyžadují z výchovných, vzdělávacích, profesně orientačních, sociálních a jiných důvodů
- informuje rodiče a učitele o činnosti zařízení výchovného poradenství a o možnostech využití jejich odborných služeb
- organizuje individuální porady, a výchovné komise se zákonnými zástupci při řešení výchovných a výukových problémů žáků
Specifické činnosti:
- ve spolupráci s třídními učiteli sleduje žáky nadané a talentované, navrhuje další postupy
- sleduje spolu s metodikem prevence projevy zneužívání návykových látek a ostatní sociálně patologické jevy/šikanování, vandalismus, brutalita, kriminalita/, navrhuje nápravná opatření
- spolu s vedením školy zajišťuje spolupráci s orgány státní správy, s orgány péče o dítě, sociálním kurátorem, s Policií ČR
Školní metodik prevence:
Mgr. Zuzana Majdyšová
Email: majdysova@zssvetle.cz
Tel: 596 411 038, konzultační hodiny: středa 7.00-7.45, ostatní dny dle dohody
Metodické a koordinační činnosti:
- koordinace tvorby, kontrola, evaluace a participace při realizaci minimálního preventivního programu
- koordinace a participace na realizaci aktivit školy zaměřených na prevenci záškoláctví, závislostí, násilí, vandalismu, sexuálního zneužívání, rasismu a xenofobie, kriminálního chování, rizikových projevů sebepoškozování a dalších projevů rizikového chování
- koordinace vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti prevence rizikového chování
- individuální a skupinová práce se žáky s obtížemi v adaptaci, se sociálně-vztahovými problémy, s rizikovým chováním a problémy, které negativně ovlivňují jejich vzdělávání
- koordinace a spolupráce školy s orgány státní správy a samosprávy, které mají v kompetenci problematiku prevence rizikového chování, s metodikem prevence, a dalšími odbornými pracovišti, zařízeními a institucemi, které působí v oblasti prevence rizikového chování
- vedení písemných záznamů umožňujících doložit rozsah a obsah činnosti školního metodika prevence, navržená a realizovaná opatření
Informační činnost:
- zajišťování a předávání odborných informací o problematice rizikového chování, o nabídkách programů a projektů, o metodách a formách specifické primární prevence pedagogickým pracovníkům
- prezentace výsledků preventivní práce školy, získávání nových odborných informací a zkušeností
- vedení a průběžné aktualizování databáze spolupracovníků školy pro oblast prevence rizikového chování
Poradenské činnosti:
- vyhledávání a orientační šetření žáků s rizikem nebo projevy rizikového chování, poskytování poradenství těmto žákům a jejich zákonným zástupcům, případně zajišťování odpovídajícího odborného pracoviště ve spolupráci s třídními učiteli
- metodická pomoc učitelům při zachycování varovných signálů, které mohou být spojeny s rizikovým chováním u jednotlivých žáků a tříd
- koordinace poskytování preventivních poradenských služeb žákům se specifickými poruchami chování
Školní speciální pedagog:
Mgr. Alena Urbanová
Email: urbanova@zssvetle.cz
Tel: 596 411 038, konzultační hodiny dle domluvy
Školní speciální pedagog vykonává činnosti zaměřené na odbornou podporu žáků se speciálními vzdělávacími potřebami všech dalších žáků, kteří potřebují speciálně pedagogickou podporu a péči založenou na krátkodobých či dlouhodobých podpůrných opatřeních.
Činnost speciálního pedagoga:
- zajišťování péče o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami
- navrhuje a pomáhá realizovat opatření, která směřují ke zkvalitnění vzdělávací a výchovné práce školy
- poskytuje reedukační péči žákům se speciálními vzdělávacími potřebami
- zajišťuje poradenské konzultace pro zákonné zástupce žáků a pedagogické pracovníky
- nabízí poradenskou a konzultační pomoc zákonným zástupcům žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
- poskytuje metodickou pomoc a odborné informace z oblasti speciální pedagogiky pedagogickým pracovníkům školy, pomáhá vytvářet a koordinovat individuální vzdělávací plány a plány pedagogické podpory
- koordinace spolupráce se speciálním pedagogickým centrem, pedagogicko-psychologickou poradnou a dalšími institucemi z hlediska řešení problematiky inkluze a integrace žáků
Školní psycholog:
Mgr. Eva Jarková
Email: jarkova@zssvetle.cz
Tel: 596 411 038, konzultační hodiny: úterý 8:30 – 14:30, čtvrtek 8:30 – 12:30
- Podílí se na vytváření programu poskytování pedagogicko-psychologických poradenských služeb ve škole.
- Komunikuje s vedením školy, pedagogy, žáky a zákonnými zástupci.
- Spolupracuje s výchovným poradcem, metodikem prevence a školním speciálním pedagogem.
Diagnostika a depistáž
- Spolupráce při zápisu do 1. ročníku základního vzdělávání dle potřeb a možností školy
- Diagnostika při vzdělávacích a výchovných problémech žáků
- Vyhledávání a diagnostika nadaných dětí
- Zjišťování sociálního klimatu ve třídě dle aktuálních potřeb a možností školy
- Screening, ankety, dotazníky ve škole
Konzultační, poradenské a intervenční práce
- Péče o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, kterým jsou poskytována podpůrná opatření, podpora a vedení z pohledu psychologa
- Individuální případová práce se žáky v osobních problémech, zejména konzultace a vedení
- Krizová intervence a zpracování krize pro žáky, pedagogické pracovníky a zákonné zástupce
- Prevence školního neúspěchu žáků, zejména náprava a vedení z pohledu psychologa
- Techniky a hygiena učení pro žáky
- Skupinová a komunitní práce s žáky dle aktuálních potřeb a možností školy
- Spolupráce s dalšími odborníky na preventivní práci ve třídě, tvorbě programů pro třídy apod.
- Individuální konzultace pro pedagogické pracovníky i zákonné zástupce
- Psychologická podpora pro dlouhodobě selhávající žáky ve vzdělávání
Metodická práce a vzdělávací činnost
- Metodická podpora při práci se žáky se speciálními vzdělávacími potřebami
- Metodická pomoc třídním učitelům
- Spolupráce se školskými poradenskými zařízeními, zdravotnickými a dalšími zařízeními
- Besedy pro zákonné zástupce